نورپردازی فروشگاه و سیستم روشنایی
نورپردازی یکی از مهم ترین ویژگی های ظاهری یک فروشگاه است. اما معمولاً این مورد از سوی صاحبان این دسته از مشاغل نادیده گرفته می شود و یا توجه بسیار کمی به آن می کنند. نوع طراحی و ظاهر فروشگاه نقش بسیار مهمی در جلب توجه مشتریان دارد. عواملی مانند دکوراسیون فروشگاه، نورپردازی، مبلمان انتخابی، محل قرارگیری ویترین و نوع طراحی، بسیار بیشتر از آنچه فکر می کنید، بر تجربه خرید خوب مشتری تأثیر می گذارد. همچنین توجه به این ویژگی ها تاثیر بسزایی در افزایش ارزش برند فروشگاه در ذهن مشتریان دارد و در نهایت منجر به افزایش فروش این دسته از فروشگاه ها می شود. علاوه بر این موارد، هزینه تامین روشنایی یکی از بخش های مهم هزینه های عملیاتی فروشگاه می باشد که بهینه سازی این هزینه ها تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های جاری عملیاتی فروشگاه دارد.
در این مقاله سعی شده است نکات کلیدی طراحی نورپردازی خوب با توجه به نوع فروشگاه، فواید و عوارض نورپردازی و نورپردازی بر مشتریان و کارکنان و راهکاری برای رسیدن به نورپردازی بهتر و بهینه بیان شود با آسمان سمنان همراه شوید.
عوامل و ویژگی های مهم در نور پردازی فروشگاه
برای نصب و راه اندازی سیستم روشنایی و طراحی نورپردازی یک فروشگاه باید عوامل و ویژگیهای بسیاری را مد نظر داشت از جمله:
– هزینه های نصب و هزینه های جاری سیستم روشنایی
– طول عمر و دوام چراغ ها
– کارایی سیستم روشنایی
– میزان شار نور و زاویه نورها
– شاخص رندر رنگ مناسب برای محصول ارائه شده در فروشگاه (CRI)
– قابلیت هماهنگی با نور روز
– میزان و نحوه توزیع نور در قسمت های جداگانه فروشگاه
– در نظر گرفتن نکاتی برای نورپردازی تاکیدی (نکاتی مانند درب ورودی، ویترین مغازه ها و به طور کلی نکاتی که مدیران فکر می کنند باید بیشتر مورد توجه مشتریان قرار گیرد)
– درجه انعطاف پذیری و تنوع در شرایط متغیر
– شرایط نگهداری و تعمیر وسایل روشنایی
موارد کلی بالا برای بحث در مورد تامین نور عمومی (تامین روشنایی قسمت اصلی فروشگاه برای اینکه مشتریان بتوانند به راحتی رفت و آمد داشته باشند و دسترسی خوبی به کالا داشته باشند.) موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث تغییر در سبک طراحی نور و روشنایی می شود. نور مغازه متفاوت باشد. مواردی مانند اندازه فروشگاه، نوع محصول پیشنهادی، ویترین، نورگیر و…
به عنوان مثال در یک مغازه کوچک اولویت با نور عمومی است و نیازی به نورپردازی تاکیدی نیست.
در فروشگاه های متوسط، هدف اصلی ایجاد تعادل بین نور عمومی و نورپردازی تاکیدی است.
برای فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ، با توجه به ذهنیتی که مشتریان از برند می خواهند، نورپردازی تاکیدی نقش بسیار موثری ایفا می کند زیرا می تواند مشتریان را به سمت جدیدترین محصولات یا محصولاتی که قصد انتخاب آن ها را داریم راهنمایی کند. هدایت کرد.
حال که اهمیت موضوع روشنایی و نورپردازی در فروشگاه ها بیان شد فرصت خوبیست تا چند نمونه از تاثیرات استفاده از نورپردازی مدرن و با کیفیت بر مشتریان و کارکنان فروشگاهها بیان شود.
تاثیراتی که بر مشتریان دارد:
تاثیرات استفاده از نورپردازی مدرن
– جلب توجه مشتریان و دعوت از مشتریان برای ورود به فروشگاه
– راهنمایی و هدایت مشتریان در حین حرکت در داخل فروشگاه
– تأثیر بر روحیه، رفتار و عادات خرید مشتریان
– ایجاد یک محیط روشنایی آرامش بخش یا هیجان انگیز مطابق با استراتژی هایی که بخش فروش و بازاریابی ایجاد می کند.
– افزایش شانس فروش
نور خوب باعث می شود مشتریان زمان بیشتری را در فروشگاه بگذرانند و در نتیجه احتمال اینکه پول بیشتری خرج کنند افزایش می یابد. همچنین شانس بیشتری برای بازگشت آنها به فروشگاه ایجاد می کند و باعث می شود این مکان را به دوستان خود توصیه کنند.
رعایت اصول طراحی نور علاوه بر تاثیراتی که بر روی مشتریان می گذارد، تاثیرات خوبی نیز بر کارکنان فروشگاه می گذارد، از جمله:
– توجه بیشتر به وظایف خود
– لذت بردن از محیط کار
– ایجاد یک محیط دوستانه
– بهره وری بیشتر
– جلب توجه مشتریان به یک محصول خاص و تسهیل در استفاده و تجربه کار با یک محصول خاص.
مشتری را هیجان زده کنید
اولین اتفاق در استفاده از فروشگاه جلب توجه رهگذران است. اگر این فضا در میان بسیاری از مغازههای خیابانی یا مراکز خرید باشد، تفاوت چندانی ندارد، اولین المانها باید مطابق با دید بیرونی ساخته شوند. و مشتری را تشویق کنید که به فروشگاه بیاید. فروشگاه های مبلمان مانند سایر برنامه ها معمولا دارای بخش هایی به نام ویترین و پنل هستند. ارائه بهتر و جذابتر این قسمتها میتواند تأثیر زیادی بر درک متفاوت آنها در بین همسایگان داشته باشد.
نور می تواند یکی از راه های اصلی ایجاد این تفاوت باشد. استفاده از شدت نور کافی، رنگ مناسب لامپ با توجه به جنس ویترین و پنل، زاویه صحیح تابش و نوع تجهیزات مورد استفاده برای این منظور موثر است. به عنوان مثال می توان یک مبل راحتی تکی یا استیل را به همراه لوازم جانبی در ویترین با تکنیک نورپردازی موضعی و شدت نور بالا نشان داد.
فضای دوستانه باعث افزایش بهره وری فروشندگان می شود و فروشندگان در این شرایط توجه بیشتری به مشتریان دارند و این باعث می شود پیام برند شما به خوبی به مشتری منتقل شود.
استفاده از تجهیزات ال ای دی راهکاری مناسب
خوشبختانه با پیشرفت روزافزون در زمینه روشنایی و روشنایی و ظهور تکنولوژی LED، با استفاده از محصولاتی مانند چراغ های سیلندر، پانل های سقفی و … می توان فروشگاهی با سیستم روشنایی و روشنایی بسیار مدرن ایجاد کرد، ضمن اینکه نور تولید شده در این دسته بسیار بهتر از چراغ ها بوده و در عین حال انرژی مصرفی بسیار کمتر از نسل قبل بوده و عمر بسیار بیشتری دارند.
جمع بندی :
امیدواریم که شما صاحبان مشاغل که فروشگاه های کوچک و بزرگ دارید از این نکات استفاده نمایید و در جهت بهبود فروش و جذب مشتری خود قدم بردارید. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.